alexandralilo.blogg.se

So vatten, i-land och u-land

Publicerad 2013-12-05 11:28:15 i Allmänt

 

De fördelar vi har med vatten är att man kan åka till Finland med båt och bil i stället för bara bil. Det vi har vatten till är duscha, tvätta händerna, spola på toaletten, segla, dricka och massor med andra saker

På so ska vi skriva om i-länder och u-länder det här skrev jag. Typiska saker med i-länder är att dom är rika, med alla pengar kan dom få bätre sjukvår, dom har mindre än 10 procent som jobbar med jordbruk, men det är 20-30 procent som jobbar inom tillverkningsindustrin, dom köper biliga  rå varor från fattiga länder. Det var nog allt jag ville berätta om i-länder. Vatten förbrukningen mellan i-land och u-land är nog att i-land är mycket som då kan skaffa mera vatten en var u-länder har. För att dom är mycket fattigare. och det tycker jag är synd. Nu ska jag berätta om u-länder. De som kännetecknar u-länder är. Dom har fått bättre ekonomi på den senaste 30 åren, de nyfödda har bättre chans att överleva de första åren, i de flesta länder lever vuxna lite längre, dom flesta  u-länderna har mera handel nu än tidigare. De exporterar olika varor. 

Jag tycker att det är stor skillnad på i-länder och u-länder. i-länder är jätte bortskämda och har det jätte bra medan dom i u-länder kanske har det lite svårare

Det som händer när ett utan vatten är att man inte kan odla, folk dör, djur dör och det blir en katastrof. Orsaken till översvämningar är att det kan vara snösmältning. Alltså att snön på ett berg t.ex smälter då forsar det ner smält snö som sedan kan bilda en översvämning. Vissa tvingas flyta till ett ställe där det kan vara lätt att det blir översvämning för att befolkningen växer. Översvämningar kan förhindras genom att man kan gör dammar. Det tycker jag är dra. Man förlorar mark när man gör dammar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela