alexandralilo.blogg.se

Jordens uppbyggnad

Publicerad 2013-12-03 11:24:08 i Allmänt

Nu har vi haft so vi pratade om jordens uppbyggnad. Det vi skulle göra var att rita jorden och skriva om uppbyggnaden av den det vi skrev var lite sammanfattande. T.ex Jorden = berg för att jorden är inte gjort av jord och inte sten så då är jorden uppbyggd av berg. Den som är jordytans högsta punkt är Mount Everest som är 8 850 meter över havet. 

Vi fick också veta att Alfred Wegener redan 1912 att han var forskare och såg att några länder har suttit i hopp till en enda stor plats som han döpte till Pangea det betyder allt land. Han sa att allt var som ett enda pussel. Men det var inte så många som trodde på honom men nu visade det sig att han hade rät

En annan sak var att Island använder deras gejssrar till att värma upp sina hem med. Det tyckte jag var smart

Jag har valt en bild av jordens uppbyggnad för att det var de det skulle handla om och här har vi litosfär och jordskorpan, mantel, yttre kärna och inre kärna. jag valde den här bilden för att jag tycker att den passar till det jag har skrivit om.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela