I-land och U-land
Vatten
Utvärdering
So vatten, i-land och u-land
De fördelar vi har med vatten är att man kan åka till Finland med båt och bil i stället för bara bil. Det vi har vatten till är duscha, tvätta händerna, spola på toaletten, segla, dricka och massor med andra saker
På so ska vi skriva om i-länder och u-länder det här skrev jag. Typiska saker med i-länder är att dom är rika, med alla pengar kan dom få bätre sjukvår, dom har mindre än 10 procent som jobbar med jordbruk, men det är 20-30 procent som jobbar inom tillverkningsindustrin, dom köper biliga rå varor från fattiga länder. Det var nog allt jag ville berätta om i-länder. Vatten förbrukningen mellan i-land och u-land är nog att i-land är mycket som då kan skaffa mera vatten en var u-länder har. För att dom är mycket fattigare. och det tycker jag är synd. Nu ska jag berätta om u-länder. De som kännetecknar u-länder är. Dom har fått bättre ekonomi på den senaste 30 åren, de nyfödda har bättre chans att överleva de första åren, i de flesta länder lever vuxna lite längre, dom flesta u-länderna har mera handel nu än tidigare. De exporterar olika varor.
Jag tycker att det är stor skillnad på i-länder och u-länder. i-länder är jätte bortskämda och har det jätte bra medan dom i u-länder kanske har det lite svårare
Det som händer när ett utan vatten är att man inte kan odla, folk dör, djur dör och det blir en katastrof. Orsaken till översvämningar är att det kan vara snösmältning. Alltså att snön på ett berg t.ex smälter då forsar det ner smält snö som sedan kan bilda en översvämning. Vissa tvingas flyta till ett ställe där det kan vara lätt att det blir översvämning för att befolkningen växer. Översvämningar kan förhindras genom att man kan gör dammar. Det tycker jag är dra. Man förlorar mark när man gör dammar.
So klimat zonerna
Vi hade det jätte roligt dag igår. Vi blev indelade i grupper och man skulle läsa om klimat zonerna. Det var intressant att få läsa om de. När man hade läst allt i gruppen skulle man rita olika saker som kände täckande den zonen. Det tyckte jag var roligt. När man hade gjort bilder till alla zoner och fixat kolaget som man skulle dela in i fyra delar och skrivit namnet på alla zoner. Skulle man ta fram en påse som man sedan knöt. Sen när man hade gjort i ordning allt. Kolaget och bilderna. Fick man ta rast. När man kom in igen fick man ta en av de andra gruppernas kollars och så fick man ta ut deras bilder från påsen och sätta dom i rät zon. Det var roligt. Så det blev som ett spel.
De olika zonerna heter:
Tropiska Zoner. Där är det varmt, det fins många djur och det fins regnskogar där.
Subtropiska Zonen. Där är det jätte varmt och de fins nästan bara öken.
Tempererande Zonen. Där är Golfströmmen och där fins de olika årstiderna.
Polar Zonen. Där är det väldigt kalt. Det fins också myskoxar och de fina Fjällsippan.
Världsdelarna och haven
Pangeateorin
Jordens uppbyggnad
Nu har vi haft so vi pratade om jordens uppbyggnad. Det vi skulle göra var att rita jorden och skriva om uppbyggnaden av den det vi skrev var lite sammanfattande. T.ex Jorden = berg för att jorden är inte gjort av jord och inte sten så då är jorden uppbyggd av berg. Den som är jordytans högsta punkt är Mount Everest som är 8 850 meter över havet.
Vi fick också veta att Alfred Wegener redan 1912 att han var forskare och såg att några länder har suttit i hopp till en enda stor plats som han döpte till Pangea det betyder allt land. Han sa att allt var som ett enda pussel. Men det var inte så många som trodde på honom men nu visade det sig att han hade rät
En annan sak var att Island använder deras gejssrar till att värma upp sina hem med. Det tyckte jag var smart
Jag har valt en bild av jordens uppbyggnad för att det var de det skulle handla om och här har vi litosfär och jordskorpan, mantel, yttre kärna och inre kärna. jag valde den här bilden för att jag tycker att den passar till det jag har skrivit om.
Engelska uppgift 5
Nu ska jag berätta vad som har varit roligt på engelskan och vad som inte har varit så kul.
Det som jag har tyckt har varit roligt att jobba med är att få jobba i workbook och texbook. Jag tycker att det är roligt att jobba i boken för att man får olika uppgifter hela tiden och det är roligt t.ex att läsa en text och så står det meningar från texten fast dom är översätta till svenska så man ska skriva rätt mening på engelska. Där är roligt. Det som har varit bra med arbetet är att man får lära sig andra set att förstå engelska. Det blir roligare en att bara läsa en text. Det jag har lärt mig att det kan vara roligare att ha engelska en vad man tror. Men det som jag tycker är jobbigt just är ett häfte som vi har fått. Det är olika uppgifter i man inte sona som jag tycker är kul. Fast allt ska inte vara kul. men det fins en uppgift där i so ger mig huvudverk och man blir lite snurrig i huvudet för att man ska hitta ord bland massa andra bokstäver och dom där bokstäverna är alldeles suddiga. Men annars har det varit kul tycker jag.